duminică, 17 ianuarie 2010

Problema studiului vocal

Haideti sa impartim acest subiect in doua. In prima parte vor fii doritorii de studiu al artei cantului, deci tinerii cantareti incepatori, in a doua parte sunt indrumatorii, antrenorii care contribuie la formarea viitorului artist liric. Ca un candidat sa poata urca pe o treapta cat mai inalta, e nevoie de :
------O zestre vocala , sigur ca e bine, cat mai generoasa
------O intuitie muzicala cat de cat inascuta
------O pregatire teoretica pentru a stapani cat mai usor partitura
Toate acestea la un loc vor demonstra sintagma -are talent-.

De cealalta parte sunt indrumatorii, mie-mi place sa spun -antrenorii-, care concura la conturarea treptata a tanarului cantaret, specializat in -canto clasic. Ei se impart in doua categorii : pedagogi si profesori de canto.

Un pedagog te va asculta cateva note cantate, cat mai central posibil si va observa imediat daca sunt in ordine sau nu. Daca el constata ca nu e bine, e inutila mai departe orice incercare de a forta gatul cantaretului pentru a obtine ceea ce de fapt inca nu se poate.In concluzie,pedagogul va auzii fara indoiala ce se intampla in tonul cantat si nu odata va simtii in propriul sau gat senzatia pe care oare cel care face proba sau testul.
Nu oricine canta mai bine sau nu, mai mult sau mai putin, poate face aceste antrenamente cu rezultat fericit , Pedagogia nuse invata, cu ea te nasti , apoi prin propria cazuistica o poti dezvolta foarte mult.
Dar atentie, repet, e nevoie de timp foarte mult si de tot atata rabdare din partea celui care urmareste acest scop. In final insa , fiecare viitor artist liric va ocupa pe scara ierarhiei artistice treapta pentru care este dotat. Unul din marile roluri a antrenorului este sa-i indice cat mai precis invatacelului acest -loc-.

In a doua categorie sunt cei care cred ca daca au cantat sau canta, pot sa si fie formatori de tehnica vocala. Fara indoiala ca multi dau si au dat rezultate foarte bune. O categorie deloc neglijabila, le place sa se intituleze-profesori de canto-, ei neavand harul pedagogiei, merg la intamplare dar si la mare risc, pentru acei care-si pun nadejdea in ei. Ei nu aud ce se intampla -in tonul cantat- . Ei sunt proprietari de vocalize pe care le-au facut la vremea lor, le fac in continuare cu ucenicii, daca merge ,bine, daca nu.......vorba cantecului; saruta-ma si te du ! Singurul cantar concret si vizibil-auditiv, sunt rezultatele : ce zestre de cantareti formati are si pana unde au putut ei sa se integreze in arta lirica. Dar sa ne intelegem; -depinde enorm - eleganta costumului si de materialul din care a fost croit !

Mai urmeaza.....

5 comentarii:

  1. Sir,
    I have the pleasure of sharing the same building as your niece Vali, in Montreal ...
    Through her and her mother (your sister) I was introduced to your beautiful voice and magnificent singing. Being French Canadian, I commend you on your mastering of the French language, as heard in the Faust''Salut catheters et pure''Chast. Your breathing, your sense of''phrase''is remarkable ... Thank you very sincerely.
    And I have not, since Jussi Bjoerling, heard a more touching interpretation of Lensky's aria, from Oneguin.
    It is an honor to write to you and a joy to hear you on CD.
    Respectfully yours, Louis Saint-Amand, Montreal, QC, Canada.

    RăspundețiȘtergere
  2. Faust:Salut, demeure chaste et pure
    There must have been a typing error.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dear Louis Saint-Armand. I was surprised and happy to read your message. If you were satisfied with what you heard it means that I was able so-and-so to accomplish something in this profession.
    I am honored that you compared me with Jussi Bjoerling as he was one of my idols when I was young. Reading your message I realise how small the world is, how distances have almost vanished and how people and their passions can form a real community.
    I presume you are a real opera-lover and I wish you as much satisfaction as possible in your "listening sessions".
    I wish you a beautiful spring and eternal youth.

    Yours faithfully,
    Corneliu Fanatean

    RăspundețiȘtergere
  4. Stimate Maestre!.
    Ma bucur foarte mult pentru faptul ca am privilegiul sa va scriu!. Nu mai putin, pentru faptul ca ati creat aceasta punte de comunicare intre dumneavoastra si iubitorii de Melos autentic!.
    Sunt profund legat de Opera Nationala Bucuresti, mai intai pentru ca mama mea a lucrat la personal (Bradean poate va spune numele ceva...), si nu in ultimul rand pentru faptul ca sotia este harpista in Orchestra.

    ...In alta ordine de idei,imi este foarte greu sa gasesc o comparatie intre minunatul Cavaradossi al dumneavoastra si alte interpretari... . Ascult discul acela editat de Electrecord la nesfarsit... .
    ....La un moment dat am rugat-o pe mama sa va sune (pe vremuri treceau pe la dumneavoastra pe acasa, cand se vedea "Trabantelul" parcat), sa va cunosc si sa va ofer discul Tosca pe CD... .
    Este minunat ce incercati sa faceti pentru lirismul romanesc, dar, cred ca, din pacate lipseste materialul uman de calitate.. .
    Mi-as dori din suflet, stimate maestre, ca ONB sa fie ce a fost Odata... una din cele mai bune scene lirice din Europa si una din cele mai bune orchestre de pe Continent!. Am fost, deunazi, la un spectacol de Tosca pe care nu l-am mai recunoscut... Nu doresc sa jignesc pe nimeni, dar, realmente partitura a fost "masacrata", de nerecunoscut.
    ...Au fost cateva ganduri in intampinarea de a va cunoaste personal, Maestre si, in dorinta de a dialoga sub auspiciile si in favoarea teatrului liric romanesc care, de ani buni, pierde teren... .
    Nu in ultimul rand, as dori sa va cunosc in speranta ca am putea "injgheba" o initiativa de "salvare" a fenomenului operatic romanesc.. .
    Ca o dorinta personala, va destainui faptul ca mi-as dori foarte mult sa pot face ceva pentru revigorarea Operei Romane Bucurestene... . Cred ca se poate!.
    Pentru conformitate datele mele de contact sunt urmatoarele:

    Dragos Bradean jurnalist
    e-mail: dragosbradean@gmail.com
    tel: 0720070169/0741095985.

    In speranta unei posibile, onorante intalniri, va doresc Toate cele bune!.

    Cu deosebit respect, Dragos Bradean.

    Dragos Bradean.

    RăspundețiȘtergere
  5. Raspund cu mare intarziere, se pare ca perioada propice scrisului este in noptile lungi de toamna si iarna.
    Ori cum psiunea mea mare este natura, mai precis tot ce se poaate cultiva ; flori, pomi, legume,etc., cum prind putin timp liber, ma refugiez in mediul preferat, in care singurul regret care ma urmareste,este trecerea prea rapida a timpului.
    Mesajul tau Dragos,a fost cu adevarat o plcuta surpriza,mai ales ca eu i-mi amintesc de scolarul care uneori venea la biroul mamii si care , iata,dupa un car de vreme reapare ca interlocutor major si foarte placut, Ma bucur mult .
    Nu ma mira fidelitatea ta fata de Opera ,pasii copilariei nu se uita si nu odata omul alearga sa le regaseasca urmele ,numai ca contextul reintalnirii de obicei e mereu schimbat,
    Ca jurnalist,insemna ca vei fi mereu o fire nelenistita si efervescenta si as mai adauga eu, fara multi prieteni. ( pote fi si numai o pArere a mea...).
    Referitor la ideile legate de teatru,o sa intrii intr-o nebuloasa si intr-o lupta cu morile de vant .
    lumea s-a schimbat. Materialismul ( nu in sens de filozofie ), a navalit cu atata agresivitate, incat lumea spirituala a culturii, a atei, mai e sustinuta de cativa - savatori -, caare i-si iubesc cu adevarat ,inca, tara si toti care sau nascut in ea.....
    Intr-o zi, omenirea de azi va trebui sa se itoarca la obassii, acolo unde se reincarca sufletul,se redescopera datini si traditii si unde se mai aduce un gand pios celor care s-au petrecut ca sa fim astazi noi.
    Sa dee Domnul,sa nu fie prea tarziu!
    Multumesc pentru gandurile frumoase si trecand peste emotional, intradevar e foarte bine sa fie cat mai multe pozitive,iar staruinta de multe ori duce la impliniri.
    Cumulta simpatie si urari de bine
    C.F.

    RăspundețiȘtergere