marți, 29 decembrie 2009

Deschid aceasta pagina in dorinta de a purta dialoguri cu toti cei interesati in arta cantului, in muzica, in probleme de stiluri, incercand sa raspund si la unele intrebari referitoare la tehnica vocala, vorbita sau cantata. Sunt subiecte diverse foarte interesante si deloc simple. O sa-mi faca placere sa port dialoguri, eventual chiar in contradictoriu(dar nu cred ca va fi cazul), precum si alte subiecte bune de taifas la gura sobei.
Va invit, va astept si ma voi stradui sa fiu o gazda buna.

Al dvs, cu multa simpatie,
Cori Fanatean

67 de comentarii:

  1. ma bucur ca un distins cantaret doreste un dialog cu vechea sau mai noua generatie de amatori de opera si chiar viitori slujitori ai scenelor lirice. Daca este un dialog, pentru inceput m-ar interesa ce fac la ora aceasta sora si fratele dumneavoastra pe care i-am auzit ca si pe dumneavoastra de altfel pe scena operei clujene. Nu e nici o suparare daca considerati ca acest subiect este putin prea personal si nu veti da prea multe amanunte. Cu multumiri

    RăspundețiȘtergere
  2. Stimate domn,

    Ca prim oaspete in Ajun de Anul Nou, permiteti-mi sa va urez un an bun, sanatate multa, ca dupa cum imi scrieti, se pare ca aveti nevoie de ea, fericire si viata lunga.

    Revin la sintagma "aveti nevoie de sanatate", deoarece daca ne-ati auzit pe noi in perioada activa, inseamna ca nu suntem la distanta de varsta prea mare.

    Va multumesc foarte mult pentru mesaj.
    Nu ma deranjeaza deloc amintirea fratilor mei, dar ca si concluzie, va pot spune ca din 5 frati am mai ramas 2.

    Ma bucura acest inceput de regasire virtuala si sunt convins ca ne vom mai reintalni prin intermediul internetului.

    Oricand, cu mare placere, va voi fi un interlocutor cat mai agreabil si explicit.

    La Multi Ani,
    C.F.

    RăspundețiȘtergere
  3. Maestre Ma bucur mult ca ati creat acest blog-ul, era necesar chiar acum, în vremuri Aceste.

    Felicitari si multumesc pentru tot

    Costin

    RăspundețiȘtergere
  4. Cu mare bucurie descopar acest blog! Maestre,detin cateva inregistrari cu dumneavoastra si pot spune ca sunteti una din cele mai bune voci pe care eu le-am auzit .Indraznesc sa intreb cum putem afla cateva sfaturi de la dumneavoastra despre tehnica de canto! Despre mine va pot spune ca sunt tenor,student in anul 2 la UNMB la clasa minunatei doamne a cantului romanesc Maria-Slatinaru Nistor.Cu mult respect,Valentin

    RăspundețiȘtergere
  5. La multi ani tenore! I-ti urez ca NOUL AN ,sa-ti implineasca asteptarile si sa ajungi un artist bun ! Nu e simplu, dar cu rabdare si perseverenta se pot reliza multe. Cu mare placere orice sfat sau orice subiect pe care vrei sa-l dezbati, i-ti sunt interlocutor, Si nu numai tie. Colegii tai, indiferent de voce, pot intra in dialog, deoareca informatiile n-au ce rau sa faca.Ele pot fi acceptate sau nu, dar unele adevaruri raman .Intradevar esti la clasa unei mari artiste, Mariuca a fost si ramane un om deosebit.Dialogurile noastre nu inseamna in nici un caz, vreo imixtiune in ceeace faceti voi la clasa .Deci raman deschis la ceeaca va intereseaza, de alt fel acesta e si scopul blgului. Numai bine tenore ! CF .

    RăspundețiȘtergere
  6. Cu mare bucurie primesc raspunsul dumneavoastra! Desigur,sunt foarte multe lucruri de intrebat...din pacate la noi adevaratele voci de valoare sunt pe cale de disparitie si cu atat mai mult tenori adevarati! Descoperind acest blog traiesc cu nadejdea ca pot intreba un mare artist tenor despre lucruri pe care numai un tenor le poate explica unui alt tenor aflat la inceput de drum! Eu studiez foarte mult si sunt foarte interesat despre tehnica de canto,despre sustinerea sunetului,acoperirea sunetelor si tehnica pasajului!De aceea indraznesc sa intreb daca pe langa sfaturile in mare pe care le puteti da aici mai exista si posibilitatea unor discutii in privat pentru ca eu cred ca in functie de tipul vocal al fiecaruia dumneavoastra puteti da sfaturi si mai bune! Eventual sa va trimit o inregistrare audio din care sa puteti trage niste concluzii si din care sa imi mai spuneti cate ceva! Va multumesc si va doresc si dumneavoastra Un An Nou Fericit si multa sanatate! Valentin

    RăspundețiȘtergere
  7. Raspund imediat(o mica defectiune tehnica).

    RăspundețiȘtergere
  8. Am inebunit tenore ! HAI SA MA EXPRIM dupa ultimul dictionar a limbii romane......-nu le am cu tehnica asta - Atatea butoane, atatea clape, atatea programe si fite compiuterizate,o complicatie de coma. Si dece ? ca sa spui foarte simplu.....SALUT !...Maine ,poimaine, n-o sa mai pot stranuta fara un program pe NET !Ei dragul meu cam asa e si in canto. E imbulzeala mare de indrumatori care au adunat gramezi imense de teorii, care mai mult te pun in deruta decat sa te ajute. Deci daca vrei sa simti un progres, arunca totul la cos, lasa-ti scoarta libera si gandeste putin si simplu.Simplu, pentru ca e vorba de un antrenament muschiular, deci e nevoie de vreme indelungata pentru formarea reflexului de expulzare a sunetului. Putin, pentruca pana la formarea tehnicii de baza, fireasca si naturala , care nu e deloc complicata, n-ai ce gandii. Te incurci pentru faptul ca intelectul percepe repede dar echilibrul mischiular nu, el vine mult mai tarziu.Oricine si idiferent de zestrea vocala, pote sa-si faca o bruma dee tehnica, ea nu depinde nici de studii nici de cultura cuiva.Dupa aceea , lucrurile se schimba. Deci nu va complicati,obositi inutil, nimic nu se poate grabii.Mi-ai scris ca studiezi mult. terie muzicala da ! Efoarte necesar. canto, nu. Nu cantatul mult i-ti formeaza tehnica,ci antrenamentul mediu, simplu si natural, dar nu de lunga durata.NU trebuie sa ajungeti la oboseala gatului, pntruca inca nu stiti sa iesiti din ea. pauza de odohna vocala e singurul panaceu si pentru voce si pentru psihic. Ultimule uneori mai important chiar decat tehnica . Mentionai ca vocile de calitate sunt din ce in ce mai rare.Nu dragul meu, din ce in ce mai rari, sunt pedagogii de canto ! e mare..........Te-am plictisit ? Pentru azi atat. CF ,

    RăspundețiȘtergere
  9. Chiar ma gandeam ca intr-un fel imi veti spune anumite lucruri pe care le banuiam.Intr`adevar voci ar fi...profesori nu prea...si atunci ce facem cand apare un tanar care,poate in timp,ar deveni un al doilea Fanateanu sau Spiess sau...un alt mare nume? Am citit cu foarte mare atentie ceea ce mi`ati scris mai sus.Doresc sa mentionez ca din proprie experienta am constientizat importanta exercitiilot fizice in canto.Aici eu am fost un norocos pentru ca inainte de canto am facut sport de performanta foarte multi ani.Revenind la canto cu adevarat am observat ca cel mai bun medicament pentru voce este pauza...suna oarecum amuzant dar asa este.Cautand esenta randurilor dumneavoastra realizez cat de multe cunostinte detineti si cred ca in egala masura va face placere sa le impartasiti si altora.Asa ca eu personal imi iau inima in dinti si indraznesc sa va intreb daca a-ti putea organiza un masterclass sau orice altceva de acest gen prin care sa exemplificati toate aceste lucruri! Inca o data in final va multumesc pentru rabdarea dumneavoastra si va urez o seara cat mai buna! Valentin

    RăspundețiȘtergere
  10. Maestre pot spune ca si eu pana sa va intanlesc eram "prea tehnic" gandeam respiratii din totate "unghiurile", pozitii ale gatului si alte.....aberatii invatate inainte, abea cand am inceput sa lucrez cu dumneavoastra ( aproximativ 3 ani ) am invatat ce este acela canto.
    Va multumesc mult!
    Costin

    RăspundețiȘtergere
  11. Stimate Domnule Fanatean,
    va multumes pentru raspunsul dumneavoastra si regret nespus trecerea in nefiinta a celor 3 frati ai domniei voastre. Dumnezeu sa-i odihneasca in pace.
    Va multumesc si de urarile de anul nou ceea ce va doresc si dumneavoastra, numai bine , sanatate si printre altele si invatacei valorosi si sirguinciosi. De acord cu dumneavoastra in ceea ce privec mai noii pedagog dar secolul vitezei isi spune implacabil cuvantul si unii (nu toti) ar dori ca foarte rapid sa ajunga sa posede o tehnica adecvata si dupa doi ani daca se poate deja sa cante pe undeva "pe afara" direct Cavaradosi sau Rodolfo. Parerea mea este ca tehnica de canto se asimileaza cu rabdare si mult exercitiu sub atenta observatie si indrumare a unui pedagog care are inclinatie pentru aceasta "meserie", de la simplu la complex fara sarituri bruste si negandite. Dupa asimilarea si automatizarea principiilor de baza se poate trece la "naturalizarea" cantului si incercarea unei emisii adecvate propriei persoanei. Asta doar asa in cateva cuvinte, detalii ar fi multe. Va rog frumos sa ma combateti daca gasiti de cuvinta caci in urma experientie dumneavoastra aveti desigur multe de spus pe aceasta tema, si nu numai aceasta. Atit deocamdata.
    Toate cele bune

    RăspundețiȘtergere
  12. Da maestre, la concluzia asta am ajuns si eu. Ca teoriile pentru incepatorii in cantat sunt bune de aruncat la gunoi. Tehnica de canto se invata pe viu, prin imitarea modului in care pedagogul executa exercitiile. Trebuie antrenament sustinut si controlat. Totul devine un automatism, un reflex. Daca in timpul antrenamentelor se fac anumite eforturi(deorece muschii nu sunt obisnuiti sau au lenevit in urma unui repaus prea lung) rezultatul final trebuie sa fie un cantat natural, sustinut si fara obosirea rapida a vocii.

    E la fel ca in orice sport. Daca muschii nu sunt antrenati, degeaba. Cand un halterofil ridica o greutate, nu se gandeste cum trebuie contractat nu stiu care muschi sau cum trebui sa-i intre aerul in piept si sa-i iasa pe nas. Pur si simplu are in reflex cum prinde greutatea si e deajuns sa vrea s-o ridice si o ridica daca antrenamentul facut l-a adus la nivelul la care poate face acel lucru. Singurul lucru la care este atent este sa nu-si piarda concentratia de la ceea ce si-a propus sa faca, sa fie atent la semnalele arbitrului, etc. Si in cantat, nu-ti poti permite sa visezi chiar daca tehnica e buna. Trebuie o anumita concentratia la ce se intampla cu restul orchestrei si cum urmeaza sa interpretezi un anumit fragment, pe care pasaj iti permiti sa te relaxezi un pic, pe care esti mai atent.

    Este nevoie de antrenament pentru ca desi cantatul se face similar cu modul de a vorbi, cere un suport mai intens si noi avem tendinta sa ne menajam, sa nu ne folosim la maxim potentialul. In plus cand vorbim nu exploram la maximum ambitusul vocal si mergem pe un suport de aer minim de rezistenta. Daca persoana cu care vorbim ar fi departe de noi sau ar fi un pic surda, atunci automat ne-am "forta" si ne-am obisnui sa vorbim mai tare cu mai mult suport. La fel cum educatoarele care toata ziua stiga dupa copii fac fara sa-si dea seama un pic de tehnica vocala. Apoi cand vorbim silabele le pronuntam foarte repede si nu "insistam" pe fiecare din ele.

    Legat de "teorii", este clar ca atunci cand un cantaret profesionist incerca sa-i explice unui incepator ce ar trebuie sa "simta" cand canta nu are nici o sansa. In primul rand ca sa intelegi ce simte celalalt trebuie sa ai o experienta
    similara cel putin. Apoi, chiar si asa este greu de transpus in cuvinte o experienta. Si nu in ultimul rand, daca canti cum trebuie nu ar trebui sa "simti" nimic prin gat, prin nari (cu atat mai putin vreo lingura pe limba sau sau mai eu stiu pe unde), etc.

    O oarecare teorie exista mai mult sau mai putin inchegata, la fel si anumite rezultate empirice obtinute de-a lungul timpului prin care s-a constatat cum trebuie exersata emisia vocala, insa asta nu e treaba studentului ci a pedagogului care ii urmareste evolutia. Ca sa-ti exersezi muschii trebuie practica si rabdare nu atat teorie.

    Toate cele bune.
    Am scris si eu ceva pe blog dumneavoastra!!!

    Calin

    RăspundețiȘtergere
  13. Cum spunea un mare om: "A ajunge inseamna a misca iar nu a zice."

    RăspundețiȘtergere
  14. Am mari rezerve in ceea ce priveste "imitarea modului in care maestrul executa exercitiile" teoria domnului Calinmiron.Acest lucru ar fi posibil numai daca vocea si conformatiile anatomice ale mestrului si-a invatacelului ar fi extrem de apropiate, ceea ce este aproape imposibil. Cum imita un bas incepator exercitiile prezentate de o maestra soprana = foarte greu, chiar periculos mai ales la inceput.

    RăspundețiȘtergere
  15. De acord Ritter.Chiar ma gandeam la asta cand am citit cele scrise de domnul miron.In mod sigur nu imitarea este cea care ajuta la descoperirea propriei tehnici de a canta.Poate cel mult de a "imprumuta " anumite procedee tehnice pentru a vedea daca s epotriveste.Nu putem spune ca daca prin absurd am putea lucra cu del Monaco si am incerca s ail imitam am reusi ceva.Asta e un exemplu.....ca intr`adevar tipul vocal seamana cu al lui si am putea semana in anumite zone asta e altceva...este doar un exemplu minor... multa sanatate! Valentin

    RăspundețiȘtergere
  16. . Dragii mei oaspeti , haideti sa gandim putin mai simplu . Lipsa de legatura consta in faptul ca am scris doua tablete de raspuns inainte de intrarea domnului Miron in dezbaterile noastre ( si pe care o salutam cu un - bun venit -),tablete care desi pareau postate, au disparut ! Sunt cam incepator in manuirea blogului ,de aceea va cer scuze dar si rabdare . O sa mai cresc si eu incetisor , catinel,catinel..... O sa icerc maine sa-mi refac ideile si va voi tine piept cu mare placere. Va saluta cu simpatie CF .

    RăspundețiȘtergere
  17. Bunaziua tuturor ! Domnule Fanateanu sunt si eu un tanar tenor care aspira la o cariera artistica. In prezent sunt student in anul 2 la Academia de Muzica " Gheorghe Dima " din Cluj si am 20 de ani.

    Mai intai dati-mi voie sa va felicit pentru initiativa acestui forum si sa va asigur de respectul meu pentru cariera artistica si maiestria cu care va conduceti vocea !

    M-am confruntat cu nenumarate probleme....am facut " turism " de la un profesor la altul, am citit nenumarate tratate de cant si carti despre mari cantareti precum George Niculescu-Basu, Emil Marinescu, Gheorghe Folosescu, Feodor Saliapin, Enrico Caruso, Luciano Pavarotti, etc.

    Ei bine, toate stradaniile acestea din cauza ca nu ma simteam bine cand aveam ora de canto, pentru ca nu apareau sunetele inalte, pentru ca nu stiam cum sa respir, cum sa-mi menajez vocea, pentru ca ii gaseam pe profesorii respectivi ineficienti sau inexacti.

    Am ascultat zi de zi diferiti tenori, nu aveam somn.......deci am intrat intr-o nebuloasa, intr-o ceata de unde nu am mai stiut cum sa ies.

    Atatea metode de cant cati profesori.....sunetul in spatele nasului, in piept, la nivel laringian, deasupra incisibilor superiori, in frunte, in cap, valul palatin. Respiratia? impingem in jos, tragem abdomenul inauntru, impingem abdomenul inafara, impingem toata centura abdominala in exterior. Asadar iata nedumerintele mele...

    Sunt sigur ca sunt tenor, dupa timbru, dupa fire daca vreti, dupa fizionomia oaselor fetei....dar nu am acut ! Am facut progrese uimitoare totusi si am reusit sa vocalizez pana in la,si bemol dar cu eforturi. Unii spun ca sunt bariton, sa raman la bariton, dar sunt convins ca sunt tenor ! Argumentul este ca sunt prea crud, iar vocea mea pare mai plina decat a celorlalti tenori din facultate.

    Stiu ca rabdarea este cel mai important lucru, dar va rog lamuriti-ma in legatura sunetele acute.....este adevarat ca e nevoie de presiune asupra muschilor abdominali ? Care este adevarul cu rezonatorii? Trebuie pusa vocea in masca? CUm facem acest lucru, pentru ca toata lumea isi pune vocea in nas crezand ca e in masca ?!

    Eu incerc sa fac ă, î, o, u la pasaj si mai sus si incerc sa cant rotund...

    Cu respect, Tudor B.

    RăspundețiȘtergere
  18. La multi ani! draga maestre,va dorim multa sanatate si bucurii.Cu mult respect,Oana si Adrian(Opera Nationala Bucuresti)

    RăspundețiȘtergere
  19. 2010-anul in care intram iubite MAESTRE intr-o noua epoca de comunicare...ne modernizam si NOI.VA DORESC UN NOU AN CU SANATATE,REALIZARI LA FEL DE FRUMOASE CU TINERII DUMNEAVOASTRA INVATACEI,SARUTARI DOAMNEI SI SINCERE FELICITARI PENTRU ACEST SITE.LA MULTI ANI! LUCIAN CIOROIANU

    RăspundețiȘtergere
  20. La multi ani, iubite maestre, Doru sunt!Am aflat de curand de ce faceti d-voastra aici si m-am bucurat nespus!Va multumesc pentru tot ce ati facut pentru noi (toti baietii d-voastra)si pentru mine, in special,si sper sa va revad curand. Va doresc sa fiti inconjurat numai de fete zambitoare si de inimi deschise. Va multumesc inca o data pentru toate si sa fiti sanatos, Maestre!Voi fi un cititor de nadejde al blogului dumneavoastra, aveti ce sa ne spuneti!!Doru Feraru

    RăspundețiȘtergere
  21. In primul rand, multe mutumiri prietenilor mei pentru urari. Adrian, Lucica si din partea mea tot binele, succese si daca nu - parale- ! SI acum sa reiau de unda am ramas........Va mai recomand inca odata, mai ales tinerilor doritori de sfaturi ( pe cat posibil ) mai ales acelor care acum incearca sa-si faca un cumul de informatii referitor la intentiile de viitor , sa nu teorizeze pr3ea mult. Ideile expuse simplu, sunt cele mai usor de inteles. Si apoi dragii mei,niciodata di vorbarie nu vor iesii rezultate pradtice, taiatul firului in patru, e un fel de a nu spune nimic. Sau aproape nimic.E ma adresez acelor tineri care prin aceste dialoguri pot gasi gasi si un suport moral , care uneori si pentru moment, e mai important decat tehnica vocala. Chiar daca ma repet,e bine sa va obisnuiti cu ideea ca, progresul vine foarte incet. Dupa mult, mult exercitiu si acesta daca esti sub indrumarea cuiva care te stie la inceput duce de mana ,peste toate denivelarile inerente primei etape .In mod normal , dela o sedinta la alta, trebuie sa simti o cat de mica schimbare. Regula salvatoare este , ca atunci cand dupa o prioada mai lunga simti ca piedicile nu se amelioreaza ba uneori ele se accentuiaza, e bine sa ramaneti orfani de sfaturi, singuri, va veti descurca mai bine si mai putin riscant .Nu umblati ( mai ales studentii ) dela un profesor la altul prea frecvent . Cereti voie sa asistati la cateva lectii de canto si va veti convinge mai repede, decat sa va transformati in cobai .Urmatiti-le elevii si acesta e un mijloc de a ajunge la o concluzie. Se pote ca profesorul sa fie cu multe reyultate bune ,deci aveti nevoie de multa rabdare. Nu trebuie dela inceput sa aruncam anatema asupra unui maestru a carei metoda poate nu ti-SE POTRIVESTE . Nui simplu deloc , mai ales cand tanarul care doreste sa studieze canto clasic , nu are si un anumit simt al autoechilibrului. Nu faceti excese in exercitii.Degeaba incercati sa grabiti progresul, totul e timpul ! Altfel va duceti nicaieri, ca sa ajungeti niciunde. E foarte important sa stiti nu numai ce vreti, dar si cine sunteti. Care e zestrea pe care o aveti dela maica natura. Se poate intimpla ca aotoimpresia dv. sa fie mult prea exagerata fata de posibilitati si atunci deziluziile sunt mai greu de invins. De acceia, un om cu -har-, va poate spune , domnule, deocamdata asta esti , atata poti acum, dar bucatica asta ,o profesionalizam cat mai mult posibil si asteptam vremuri mai bune . Nu urlati toata ziua pentruca lunecati incet intr-o astenie a corzilor greu de reparat. Vor urma si alte sfaturi , decamdata cand ma uit cate geseli am facut si care nu mai am rabdare sa la corectez, ma cam lecuieste de scris la aiureala asta de vechitura. Dar pana maine i-mi va trece. Totusi mizez pe indulgenta dumneavoastra. MULTUMES ! al dv. CF.

    RăspundețiȘtergere
  22. Draga Dorulet, mesajul tau a sosit in timp ce eu umpleam noua tableta cu greseli . Fi bine venit i-ti multumesc pntru aprecieri, mai ales ca sunt di partea unui artist de mare calitate . Si tie succese multe si toata aprecierea mea . C at despre fetele pe care mi-le oferi in urare, mai pastreaza-le, nu te speria , n-am sa-i spun doamnei tale nimic. Va imbratisez pe toti ! Mos CORI .

    RăspundețiȘtergere
  23. Maestre, sa nu ma intelegeti gresit..eu ziceam de FETZE zambitoare,oameni fericiti,..da' si cum ati zis dumneavoastra e bine..Va imbratisez din nou, Doru.

    RăspundețiȘtergere
  24. Buna ziua, maestre!Va felicit pt deschiderea acestui blog. Consider ca este o idee excelenta prin care puteti socializa si impartasi sfaturile si experientele dvs si altor persoane care inca nu au avut sansa sa lucreze cu dvs. Spun sansa pt ca intr-adevar este o mare oportunitate in zilele noastre sa te mai intalnesti cu oameni de felul dvs. Ca o paranteza as adauga o fraza care sper eu ca va defineste ca om: Maestru' Cori este omul la care vii trist si pleci razand(si sa stiti ca nu e "doftor"). Sper ca discutiile desfasurate aici sa fie si din alte domenii, nu numai din cel muzical, pt ca va stiu un om dornic de cunoastere si nu in ultimul rand un "devorator" de bancuri.
    V-a scris un om care a invatat de la dvs ca RABDAREA este virtutea care sta la baza formarii profesionale a unui artist-cantaret, care va respecta si va admira pt felul dvs de a fi.
    La multi ani, sanatate si Dumnezeu sa va binecuvateze!
    Al dvs, Adrian S

    RăspundețiȘtergere
  25. Din pacate, noi iubitorii de opera mai tineri care nu au prins era vinilului, stim o gramada de nume, dar de unde inregistrari? Noroc ca exista internet si youtube si unii mai posteaza cate ceva. Chiar personal m-am ocupat de transcrierea in format electronic a unor casete (trase si alea dupa viniluri) cu marele Zobian. Acum au ajuns si pe internet. Personal, abia acum am ajuns sa va ascult, si pot sa spun ca imi place modul cum faceti trecerea spre registrul inalt, si usurinta cu care emiteti acutele. Sunt convinsa ca nu sunt primul care va spune asta.
    Am sa urmaresc cu interes blogul dvs. si va felicit pentru ca ne aratati ca sunteti om si nu "vedeta" si pentru ca "v-ati coborit" in "plebe" pentru a putea discuta cu noi care va stim doar de pe discuri vechi, sau de la TV.
    As fi fericit sa va ajut in transcrierea si restaurarea inregistrarilor pe care le detineti.
    aa, si inca un lucru, apreciez enorm rabdarea de care dati dovada raspunzandu-ne.
    Andrei Turcu

    RăspundețiȘtergere
  26. Va multumesc tuturor pentru aprecieri si interes . Considerand ca e nevoie si de o -piata- de dzbateri legate de domeniul artei cantului , amuzicii in general si nu numai, adeziunea care sa manifestat pana acum, toate ma incurajaza la ideea ca am avut dreptate . Fara indoiala ca putem discuta orice, totul in viata e o interdependenta si oricum te cantonezi intr-un subiect, vrand nevrand ajungi si la cele colaterale. Abordatle cu curaj si ne-om descurca noi cumva. Asa vor intervenii poate minti si mai la subiect decat noi sa ne scoata la liman, N-avem decat de castigat Daca vreti sa aveti necazuri, ne putem ingloda si in politica, mocirla e mare, dar atunci o sa va rog staruitor , sa nu faceti valuri......Vreau sa va deceptionez demostrandu-va ca pot scie si mai ordonat -tehnic- numai ca efortul pentru o minte de fost tenor, e cam mare. Asta e ! Daca e mai bine , asa sa fie .
    Diseara voi continua. Cu bine CF.

    RăspundețiȘtergere
  27. Am cam itarziat ,dar sculele mele ma cam necajesc uneori . Oricum , iatama ! De acord cu propunerea de a discuta si alte subiecte. Muzica in general ( despre canto, opera,genuri muzicale ,puneri in scena etc. ) ,pasiuni -i-mi place foarte mult viata de ferma, cu tot ce cuprinde ea - , sunt un patriot infocat , dar nu xenofob . Pescuitul si aquaristica......etc. Dar mai intai, am intarziat si cu cateva taspunsuri d-lor Todorel, valente, Ritter si tuturor care au avut amabilitatea sa-mi puna intrbari . Deci inca odata, ce scriu sunt puncte de vedere strict personale cu care vreau sa-i intampin pe tinerii care au unele nedumeriri in studiul lor .Pe colegii artisti deja consacrati, nu doresc sa-i contrazic. au tot respectul meu in primul rand ca rezista intr-o asemenea profesie si recomand tinerilor aspiranti sa se gandeasca de doua ori inainte de a- critica ( daca e cazul ) ca dupace vor intra si ei in aceasta familie, se vor lecuii si vor invata foarte repede proverbul ; in afara-i vopsit gardul si-nauntru.....LEOPARDUL..!

    RăspundețiȘtergere
  28. Am sarit putin peste timp. Revenind la - cestiune -,pentru inceput haideti sa impartim problema studiului vocal in doua ; pe de o parte, sunt acei care ar dorii sa imbratiseze aceastra professie . Ce conditioneaza progresul si urcarea pe o treapta cat mai inalta posibil ?.Fara indoiala ca prima cerinta, este zestrea vocala .A doua este intuitia si autoechilibru, adica puterea de a te redresa cat de cat si singur daca situatia de conjuctura o cere. A treia si as zice eu,la fel de importanta ca prima , este pregatirea teoretica muzicala. Pentruca sunt cantareti care pun accent mai mare pe partea vocala, ramanand corigenti uneori la intalnirile cu dirijorul,sau alti muzicieni, devenind astfel nu odata subuecti de glume sau ironii . Intuitia muzicalo-artistica insa, e egala cu sintagma -are talent -. Sigur ca pe scara ierarhica a profesionalismului care are intodeauna, -plus- si -minus infinit , fiecare poate ocupa o treapta dela util,la fenomen, cu cconditia sa-si pstreze cu sfintenie locul, indiferent de tentatii Si aici antrenorul, are un rol foarte important daca reuseste sa castige increderea tanarului candidat spre titlul de -artist- .

    RăspundețiȘtergere
  29. Haideti sa impartim acest subiect in doua ; in prima parte vor fii doritorii de studiu al artei cantului, deci tinerii cantareti incepatori, in a doua parte sunt indrumatorii, antrenorii care contribuie la formarea viitorului artist liric. Ca un candidat sa poata urca pe o treapta cat mai inalta, e nevoie de ; O zestre vocala , sigur ca e bine, cat mai generoasa.------O intuitie muzicala cat de cat inascuta ------si o pregatire teoretoca pentru a stapanii cat mai usor partitura. Toate acestea la un loc,vor demonstra sintagama , -are talent-.

    RăspundețiȘtergere
  30. De cealalta parte sunt indrumatorii, mie-mi olace sa spun -antrenorii-, care concura la conturarea treptata a tanarului cantaret, specializat in -canto clasic. Ei se impart in doua categorii ; pedagogi si profesori de canto. Diferenta; un pedagog te va asculta cateva note cantate, cat mai central posibil si va observa imediat daca sunt in ordine sau nu. Daca el constata ca nu e bine, e inutila mai departe orice incercare de a forta gatul cantaretului pentru a obtine ceeace de fapt inca nu se poate.In concluzie,pedagogul va auzii fara indoiala ce se intampla in tonul cantat si nu odata va simtii in propriul sau gat senzatia pe care oare cel care face proba sau testul.Nu oricine canta mai bine sau nu, mai mult sau mai putin, poate face aceste antrenamente cu rezultat fericite , Pedagogia nuse invata, cu ea te nasti , apoi prin propria cazuistica o poti dezvolta foarte mult. Dar atentie, repet, e nevoie de timp foarte mult si de tot atata rabdare din partea celui care urmareste acest scop. In final insa , fiecare viitor artist liric va ocupa pe scara ierarhiei artistice treapta pentru care este dotat. Unul din marile roluri a antrenorului este sa-i indice cat mai precis invatacelului acest -loc-.

    RăspundețiȘtergere
  31. In a doua categorie sunt cei care cred ca daca au cantat sau canta, pot sa si fie foramtori de tehnica vocal Fara indoiala ca multi dau si au dat rezultate foarte bune. Dar o categorie deloc neglijabila, le place sa se intituleze-profesori de canto-, ei neavand harul pedagogiei, merg la intamplre dar si la mare risc, pentru acei care-si pun nadejdea in ei. Ei nu aud ce se intampla -in tonul cantat- . Ei sunt proprietari de vocalize pe care le-au facu la vremea lor, le fac in continuare cu ucenicii, daca merge ,bine, daca nu.......vorba cantecului; saruta-ma si te du ! Singurul cantar concret si vizibil-auditiv, sunt rezultatele. Ce zestre de cantareti formati are si pana unde au putut ei sa se integreze in arta lirica. Dar sa ne intelegem; -depinde enorm - eleganta costumului si de materialul din care afost croit !

    RăspundețiȘtergere
  32. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  33. Ultimele 3 comentarii au fost unite intr-o noua postare :).

    RăspundețiȘtergere
  34. La multi ani Maestre! Va doresc cat mai multa sanatate si cat mai multe articole valoroase pentru noi ,tineri incepatori in ale cantului! La multi ani!!!! Valentin

    RăspundețiȘtergere
  35. Multumesc ! Multumesc foarte mult Valentin !
    Am ajuns la concluzia, ca e singura urare care se implineste . -la multi ani. -
    Pai multi s-au si adunat ......77 , ce zici ? nu-i chiar la indemana oricui sa faca un asemenea stok.
    Uite asa te imbogatesti
    Va doresc tuturor sa fiti si mai bogati ca mine si ca sa fie asa, va zic si eu -La multi ani ! - ( poate se prinde....) CF.

    RăspundețiȘtergere
  36. N-am mai scris demult.
    Cu gerurile care abea au trecut,nu m-am putut pune.Am intrat ca ursul in barlog cu tot cu idei,cu tot cu entuziasm si cu ce am mai gasit eu pe langa casa, cel putin sa zgribulim inpreuna.
    Dar am prins putin cate putin curaj si iata-ma !
    Insa nu mi-e rusine nici de voi, dragii mei cititori, ca nici macar unul n-a venit cu vreo idee mai fierbinte . Nimic. Toata lumea sloi ! Dar nu peste mult o sa bata la use cele 39,4o de plusuri....si atunci sa va vad !
    Hai la drum ca vin Pastele si ne mananca iepurasul

    RăspundețiȘtergere
  37. Buna seara maestre, Doru sunt. Este adevarat,nu s-a mai scris demult aici la dumneavoastra, insa am trecut foarte des pe aici pe la dumneavoastra, eu cel putin...As vrea sa va cer o parere atat pentru mine cat si pentru noi toti cei care va citim, si anume: Ce parere aveti despre tenorul german Jonas Kaufmann, despre tehnica sa de cant , mai precis? Ce credeti ca este bine si ce ar avea mai putin bine in tehnica sa, daca este cazul, bineinteles...Cu cine credeti ca se aseamana in metoda sa de cant, gandindu-ne la marii tenori dinaintea lui?
    Va intreb acest lucru stiind ca sunteti un foarte fin ascultattor de voci si stiti exact pe unde se afla ele...Mai ales ca Jonas Kaufmann nu a avut aceasta emisie de la inceputul carierei sale, modificandu-si-o intre timp..iata un exemplu mai timpuriu: http://www.youtube.com/watch?v=QXEjZqYgQQ dintr-un Cosi fan tutte si iata un link pentru un intreg specatcol de Werther de anul acesta: http://liveweb.arte.tv/fr/video/Werther_a_l_Opera_Bastille/ unde il puteti admira...Va multumesc pentru parere si va doresc vizionare placuta la spectacol!

    RăspundețiȘtergere
  38. Ma iertati, am gresit primul link, cel cu Cosi'ul..cel corect este: http://www.youtube.com/watch?v=QXEjZqYhgQQ

    RăspundețiȘtergere
  39. Mie personal, care nu ma pricep, nu-mi place stilul cum canta J. Kaufmann, mi sa pare ca canta pe nas ca si Domingo.

    RăspundețiȘtergere
  40. Mult mai mult imi place cum canta mai inainte, in Cosi fan tutte. Stilul ala imi place...

    RăspundețiȘtergere
  41. Aici e aceeasi arie din Cosi fan tutte, cantata cum nu-mi place:
    http://www.youtube.com/watch?v=pUms5I_bYtY

    RăspundețiȘtergere
  42. Iar am fost incurcat de tehnica,dar cu ajutorul unui tenoras milos ( dar foc de priceput ),totusi ,mai supravietuiesc .

    Sa tragem o concluzie ; toata lumea are dreptate.Si acei carora le place performanta unui artist si acei carora la acelas artist , nu le place .
    Iata dece crd eu . Atunci cand mesajul artistic transmis
    gimea de unda a celui care receptioneaza momentul de creatie, concluzia va fi ; - e bine, e frumos, e excelent etc.
    Daca fuziunea nu se produce, concluzia va fi - indiferenta sau chiar exprimarea negarii.-
    Nu odata se intampla in sala de spectacol, cand cineva spune ; -````canta foarte frumos````-, iar altul poate fi de parere ca din contra,````-e foarte slab ! -
    Pentru acest motiv spun eu , ca cine rezista psihic bine in aceasta profesie,pana la pensie, merita o decoratie si pe frunte !

    RăspundețiȘtergere
  43. Permiteti-mi sa corectez o propozitiune in comentariu de mai sus ;--------atunci cand mesajul artistic transmis, corespunde cu lungimea de unda-------. Multumesc !

    RăspundețiȘtergere
  44. Referitor la Kaufmann......este una din cele mai frumoase voci de opera, care iese di grupul -cantaret universal -,adica -bun la toate -.
    Este un artist dotat cu voce densa, o coloana sonora cu mare profunzime, motiv pentrucare si bogatia armonicelor este foarte generoasa.Aceasta structura bine imbracata pe coloana de aier, reliefeaza nobletea barbateasca ceruta in mod imperativ de genul vocilor de opera .
    Cunosc multe din iregistrarile lui . L-am urmarit cu multa curiozitate ,cat despre observatiile tale draga Dorulet , referitor la -evolutie-, sunt foarte pertinente .
    Nu trebuie sa ne surprinda procesul de evolutie a vocii si a tehnicii vocale la un artist liric.
    Trebuie de stiut ca in tinerete si la inceput de drum in cariera de scena, marea majoritate a vocilor sunt lirico-legere, cu perspectiva de evolutie in timp fie spre mai mare elasticitate
    sau legeritate, fie spre un liric central cu o eventuala evolutie spre lirico-spint.
    Acelas fenomen s-a produs si cu Kaufmann .Dela COSI-ul mai de inceput, absolut superb si pana la interpretarile actuale a unor pagini din Wagner, drumul n-a fost nici scurt. nici facil .Dar dupa gustul meu de simplu spectator, pot face cateva observatii strict personale, putand fi contestate de cine doreste .
    Interpretarile pe care le realizeaza in lucrari di scoalade creatie germana ,sunt uneori de neegalat.
    Cand canta repertoriu italian sau francez,i-si permite unele dulcegarii emotionale ,cum ar fi ; pianissime, descrescendo=uri,filaje , adica un usor manierismm care nu potriveste nici genului lui de voce nascut pentru cantatul sustinut,nici scenei de opera, care acestui gen de voce i-i cere o atletica uneori instrumentala'
    Ori repertoriu german nu poate sa-i permita asa ceva. Acolo disciplina -ritm, masura si constructia exacerbata a cuvantului -, fac legea'
    E un mare avantaj pentru oricare cantaret, sa posede in repertoriul sau titluri, din scoala nationala germana de compozitie.
    In timp ce pe ultima o are in sange, celelalte genuri le canta. Dar le canta -frumos- , dar asta nu e destul.
    Va dau un exemplu,Corelli, divinul Corelli, oricata muzica germana ar canta, in ea ve-ti gasi mereu culoarea portocalelor
    Acesta cred ca e motivul unor usoare nelamuriri sau mici indoieli, atunci cand asculti inregistrarile excelentului Kaufmann. Euna din marile voci( in sensul calitativ ) a timpului nostru si nu e departe momnentul cand va intra definitiv pe vadul firesc al genului lui de voce.
    Ce e corect sau nu in tehnica sa ? ,ramane sa hotareasca timpul
    E inca in plin proces de evolutie .

    RăspundețiȘtergere
  45. Va multumesc maestre pentru exprimarea parerii dumneavoastra legat de Jonas Kaufmann si ma bucur de cuvintele apreciative la adresa sa, intrucat ele rezona si cu parerile noastre,ale baietilor d-voastra de la Opera,stiti dumneavoastra care...Este adevarat, este o voce care si-a creat deja propria "personalitate" sonora in lumea Operei ceea ce il califica cu foarte mari sanse in randul Greilor genului din toate timpurile.Iar legat de Timp..bine ati spus ca este supremul judecator al unei anume tehnici de cant, oricare ar fi ea. Va multumesc din nou, Doru am fost.

    RăspundețiȘtergere
  46. Buna seara. Sunt o tanara soprana si bineinteles ca am nelamuriri in legatura cu arta cantului.
    marea mea curiozitate este in legatura cu mutele. sunt folositoare? sunt obligatorii?
    va multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere
  47. Referitor la diversele metode de antrenament pentru tehnica vocala, am mai subliniat in tabletele postae mai sus, ca atunci cand nu sunt rezultatele asteptate, foarte multi sfatuitori cu pretentii de specialisti, inventeaza tot felul de exercitii, pentru a umple timpul destinat antrenamentului, sau -orei de canto- .

    Subliniez inca odata,tehnica de canto clasic se construieste pe tonul fiziologic al cantatului natural.
    Cantatul profesionist,in principiu e un cantat atletic. Asta nu inseamna ca trebuie sa se cante numai in -forte- , sau ca studiind in acest sens, nu se poate canta cu diferit dozaj , dela -piano- , pana la forte .

    Cu foarte multa stradanie si rabdare se poate ajunge la performante din ce in ce mai ridicate.

    Deci, e vorba de antrenarea echilibrului muschiular, pentru a rezista pe unele fraze cerute de partitura in studiu ( daca e cazul, depinde de genul abordat,Mozart, Rossini, Verdi etc.)

    Deci exercitiile care n-au nimic comun cu controlul tonului fiziologic, mai ales la inceputul formarii tehnicii vocale, sunt un fel de frectie la piciorul de scaun, ca sa-l scapi de dureri reumatice.

    Printre ele sunt si - sunetele mute-,vocalizele monosilbice, ma ales tonurile drepte, cautarea rezonantei superioare cu rice pret ( ea fiind o consecinta a structurii tonului,el acolo suna, neformandu-se numai in acel loc), sau exercitii ca ; bri, bri, bla,bla,hu,hu , etec.

    Aceste sunt metode de adormit puii de cuc , clociti in cuib de vrabie !

    I-mi pare sincer rau ca voi ranii niste orgolii nevinovate. Dar cu aceste metode, mai degraba apuci apocalipsa decat implinirea unor sperante de viitor.

    Nu domnisoara, ele nu sunt nici folositoare nici obligatorii. Dupa ce un tanar cantaret va sti sa-si controleze vocea din punct de vedere tehnic, abea dupa aceea, artistul i-si va putea construibpropriu sistem de incalzire iaintea unui nconcert ,sau spectacol, dupa propria experienta in care a inceput sa gaseasca incredere .

    CF.

    RăspundețiȘtergere
  48. va multumesc foarte mult. datorita raspunsului dumneavoastra sunt mult mai increzatoare in propria mea opinie in legatura cu arta cantului. va multumesc inca o data.

    RăspundețiȘtergere
  49. Ca sa nu va descurajez, revin cu o explicatie suplimentara .
    Dupa formarea tehnica a vocii cantate, ( nu inainte,) unii artisti fac o incalzire usoara , superficiala, cu -tonuri mute- care sunt ca un fel de zumzet. Ele nu se fac pe toata intinderea ci mai mult pe un ambitus central, care te ajuta sa simti vibratia ca un fel de masaj usor a rezonatorilor superiori. De exemplu, sa-ti mentii supletea glasului in pauza dintre doua aparitii intr-un concert.

    Dar sa ne intelegem, aceswta este deja un artificiu a celor care deja merg pe calea cantatului clasic.

    Nu e un exercitiu de formare a antrenamentului atleticii necesare canto-ului operistic, in care te intalnesti adesea si cu fraze de dificultate maxima .

    RăspundețiȘtergere
  50. Sir,
    I have the pleasure of sharing the same building as your niece Vali, in Montreal ...
    Through her and her mother (your sister) I was introduced to your beautiful voice and magnificent singing. Being French Canadian, I commend you on your mastering of the French language, as heard in the Faust''Salut catheters et pure''Chast. Your breathing, your sense of''phrase''is remarkable ... Thank you very sincerely.
    And I have not, since Jussi Bjoerling, heard a more touching interpretation of Lensky's aria, from Oneguin.
    It is an honor to write to you and a joy to hear you on CD.
    Respectfully yours, Louis Saint-Amand, Montreal, QC, Canada.

    RăspundețiȘtergere
  51. Dear Louis Saint-Armand. I was surprised and happy to read your message. If you were satisfied with what you heard it means that I was able so-and-so to accomplish something in this profession.
    I am honored that you compared me with Jussi Bjoerling as he was one of my idols when I was young. Reading your message I realise how small the world is, how distances have almost vanished and how people and their passions can form a real community.
    I presume you are a real opera-lover and I wish you as much satisfaction as possible in your "listening sessions".
    I wish you a beautiful spring and eternal youth.

    Yours faithfully,
    Corneliu Fanatean

    RăspundețiȘtergere
  52. Traducere Louis Saint-Amand :

    Domnule,
    Am placerea sa impart aceeasi cladire ca si nepoata dvs, Vali, in Montreal.
    Prin ea si mama ei(sora dvs) am facut cunostiinta cu frumoasa dvs voce si magnificul dvs cant. Fiind un vorbitor de limba franceza, va admir pt. modul in care pronuntati Franceza, asa cum se poate auzi in "Salute demeure chaste et pure". Respiratia si simtul frazei de care dati dovada sunt remarcabile. Va multumesc foarte sincer.

    De asemenea, de la Jussi Bjoerling, nu am mai auzit o mai sensibila interpretare a ariei lui Lensky din Onegin.
    Este o onoare sa va scriu si va ascult pe CD.

    Cu respect,
    Louis Saint-Amand

    RăspundețiȘtergere
  53. Buna ziua!
    Maestre Corneliu Fanateanu va felicit pentru curajul de a vorbi deschis despre tehnica de a "canta", deoarece asa cum spune-ti astazi sunt multi "specialisti" si putine produse ale acestora.
    Pe acest domeniu se inghesuie fosti cantareti, regizori, si mai ales foniatrii.
    Ce cauta aceasta categorie socioprofesionala aici o vom discuta-o mai incolo.
    Va cunosc foarte bine, cu toate ca ne-am intalnit extrem de rar in ultimii douazeci de ani.
    Cu proxima ocazie o sa va dau mai multe detalii care o sa va aduca aminte despre mine.
    Acum un singur detaliu: sunt mare amator de opera, sunt un acerb critic al amatorismului din acest domeniu si mai ales a celor care-si permit sa intre cu "bocancii" in acest templu minunat numit "scena de opera".
    Sunt acustician ca profesie de foarte multi ani si le mai dau sfaturi cantaretilor cum sa faca sa-si faca vocea penetranta, deoarece altfel nu are nici un rost sa canti daca nu te .. auzi!?
    Am locuit ani de zile la Cluj si am lucrat ca o parte dintre marii regizori de la cele doau opere si care intelegeau ce inseamna sa te "auzi".
    Spunea-ti superb ca "a canta" profesionist este o "atletica", dar o "atletica grea".
    Ca sa inteleg ce e acela canto de opera am facut o perioada la Cluj canto cu regretatul si adoratul meu profesor D'Andre (am intrat la domnia sa tenor si am terminat ... bas-bariton).
    Acesta lucra dupa aceeasi teorie ca si dumneavoastra.
    Astazi este la moda, mai ales in muzica italiana a cantatului "in varful buzelor", adica fara a da drumul la sunete si mai ales fara a da drumul la sentimentele cerute.
    Nu vreau sa intru in detalii, deoarece pe lista noastra de discutii sunt extrem de caustic si de intolerant.
    Cred ca am o baza de date cu cantareti de peste 300 de ani, daca am socoti timpul in care s-ar putea asculta totul.
    Oricum maestre Fanateanu "La multi ani!" si sa aveti puterea sa mai indrumati, macar o suta de tineri tenori de pe melagurile noastre!

    RăspundețiȘtergere
  54. Draga domnule Mircea, buna regasire !
    Multumesc pentru mana intinsa, altfel nu mai reuseam sa ies de sub trecutele zapezi. O luna de vacanta " alba ".......am uitat aproape si literele alfabetului si daca nu mai scrii, te prinde o lene la fel de mare pe cat au fost troienele .
    Ma bucur ca pasiunea pentru opera a ramas la fel de tanara, dar daca o sa fi mai ingaduitor,mai indulgent, te vei bucura si mai mult de ea.
    Pentru a fi exigent trebuie sa ai in vedere ,cu ce fel de teatru muzical ai de a face, care sunt posibilitatile financiare ale lui si asata i-ti va spune de pe ce piete cu artisti se poate aproviziona . Si atunci critica va fi mereu in proportie egala cu valoarea celor care canta.
    Sigur ca daca luam un CD cu scala si ascultam AIDA de exemplu,e greu sa compari distributia din el , cu una dintr-un teatru de opera mai modest , sa zice de pe la noi.
    Una e un RADAMES de I5 miide euro si alta este unul de 3 sau 4 sute de firfirici .
    Noi mergem la spectacolele noastre si pentru faptul ca ele asa cum sunt, ne dau cateva seri frumoase, care ne fac mai buni mai umani si mai uitam macar pentru doua trei ore, ca traim intr-o lume tulbure si plina de confuzii...
    Pe de alta parte ,nici exigenta spectatorului nu strica, ea i-i ajuta pe artisti sa fie cat mai performanti, macar in raport direct cu posibilitatile lor.
    Eu am reusit, cu harul dela CELde SUS,sa am cativa urmasi de mare calitate, care canta deja pe scenele marilor teatre cu mult succes. Ma pot uita in urma, cu putina multumire.
    Sper sa ne mai intalnim pe NET, multumesc ca nu m-ai uitat si se adavaresta faptul ca distantele la propriu si cele in timp, aproape nu mai exista.
    SARBATORI CU BINE SI FERICIRE ! CF.

    RăspundețiȘtergere
  55. Oaspetilor acestui bolg, cititorilor lui, tinerilor sau consacratilor artisti lirici,iubitorilor artei lirice precum si la toti care se straduie sa reinvie in sufletul lor farmecul - frumosului -, le urez sa renasca odata cu fiecare primavara, pentruca inima si sperantele, nu au varsta niciodata !
    SFINTELE SARBATORI SA VA FIE CU MULTE FLORI < SANATATE SI BUCURII !
    CF.

    RăspundețiȘtergere
  56. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  57. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  58. Ultimele 2 postari au fost unite intr-un nou articol.

    RăspundețiȘtergere
  59. maestre..ati ramas in urma cu postarile :))

    RăspundețiȘtergere
  60. cum mai putem da de dumneavoastra?:)

    RăspundețiȘtergere
  61. Domnule Fanateanu, puteti sa ne dati un numar de telefon?

    Cu mult respect,
    Daniela

    RăspundețiȘtergere